Ha fenntartható zöld háztartásról beszélünk, általában nem a toalettpapír az első ami az eszünkbe jut, pedig ha belegondolunk, valóban sok fogy belőle. Otthonunk elengedhetetlen, naponta használt termékét a pandémia helyezte fókuszba, hiszen ez volt az a termék, amiből szinte mindenki betankolt.
Nézzünk most pár olyan tényt, ami talán nem közismert a toalettpapírral kapcsolatban:
1. Nem feltétlenül az újrapapír a legökologikusabb
Fogyasztóként fenntartható döntést hozni azért nehéz, mert ehhez nagyon sok információt kellene szereznünk a gyártási folyamatról vagy szabályozásokkal kapcsolatosan. Persze egyszerűbb lenne, ha minden cég hangsúlyosan kezelné a környezetvédelmi szempontokat, de ez napjainkban sajnos még nem így van.
Ha fogyasztóként tudatosan, jól akarunk dönteni, kénytelenek vagyunk a termékek mögött a folyamatokra is figyelni. Meglepő lehet, de nem feltétlenül az újrahasznosított papírból készült toalettpapír számít leginkább ökologikusnak: az újrahasznosított papír minősége nem megfelelő a toalettpapír gyártásához, így ha újrapapírból készülne a termék, a megfelelő minőség elérése érdekében több vegyi anyagot kellene használni a gyártás során. Az újrahasznosított papírnak a csomagolásnál juthat szerep, a toalettpapírhoz pedig a felelős erdőgazdálkodásból származó, FSC minősítésű papír lehet az ökologikus megoldás, főként ha azt is tudjuk, hogy az újrapapírból és az FSC minősítésű papírból készült termékek ökológiai lábnyoma közel hasonló. A MAGYAR PISZKE PAPÍR újrahasznosított papírból készült dobozba csomagolja fóliamentes, FSC minősítésű papírból készült termékét.
2. Bidé vagy papír?
Sok kultúrában alapvetően nem is használnak papírt, a vizet hívják segítségül dolguk végeztével. Bár pontos számok nem állnak rendelkezésre a teljes gyártási folyamatot tekintve, azt viszont tudjuk, hogy egységnyi papír előállításához vízből kevesebb kell mint amennyit bidével elhasználunk a szent célra.
3. Lehetne barna is
Talán páran még emlékeznek arra, hogy a toalettpapír nem mindig volt vakítóan fehér és puha. Nyilván gyártóként valamiféle piaci előnyhöz kellett jutni, így kerültek a piacra a színes és illatos termékek. És ahogy ez megfigyelhető, a marketinges ötlet végül piaci igényt generált: a vásárlók ma már elvárják a fehérséget és az illatot is. Pedig gondoljunk bele! Vajon mennyi hozzáadott értéke van egy barackfelhőben illatozó toalettpapírnak? Az élvezet másodpercekben mérhető, mégis rengeteg olyan eljárás és vegyi anyag kell az illatos papír előállításához, ami sajnos terheli a környezetet. Nem véletlen, hogy a MAGYAR PISZKE PAPÍR legújabb, környezettudatos termékcsaládja mellőzi az illatosítót.
4. Ha látjuk, könnyebben megvesszük – szeretjük a műanyagot
Bár nem tűnik új információnak, mégis lehet szerepe a választásnál: megszoktuk, hogy a toalettpapírt műanyag csomagolásban találhatjuk meg a boltokban.
A vásárló szempontjából ez sok esetben azért fontos, mert láthatja a terméket és meg is tapinthatja, így szerezve információt a puhaságról, térfogatról. Ez utóbbi tapasztalás viszont sajnos félrevihet, hiszen ha belegondolunk, elsősorban a guriga rugalmasságán múlik, mennyire tudjuk összenyomni a tekercset. Mivel a fogyasztói szokások alapján alapvetően azok a termékek kelendőbbek, amelyek műanyagba vannak csomagolva, ezért bátor lépés a MAGYAR PISZKE PAPÍR-tól, hogy környezettudatosan papírdobozba csomagolja termékeit, ezzel a saját profitja elé helyezve az ökológia szempontokat, vállalva azt is akár, hogy kevesebben veszik majd le első körben a termékét a polcokról.
5. Szeretjük a hazait!
Úgy fest, egyre többen értékelik, ha egy termék itthon készül, így ezt a tényt érdemes is feltüntetni a terméken. A PISZKE Cégcsoport körébe tartozó, több más termelő vállalattal 15 évvel ezelőtt alapított „MAGYAR TERMÉK” Nonprofit Kft. a jelenleg Magyarországon legismertebb eredet tanúsító védjegyek kezelője. A 180 körüli védjegy használó partnerrel és 4000 körüli védjegyes termékkel és szolgáltatással dolgozó nonprofit szervezet valószínűleg nem jött volna létre, ha az alapító cég akkori neve nem Forest Papír Kft. lett volna. A cég tulajdonosa akkor úgy gondolta, hogy előbb-utóbb érték lesz, ha valami itthon készül, és mivel a Forest Papír Kft.-t a vásárlók többsége külföldi cégnek gondolta, így megbízást adott egy grafikusnak, hogy készítsen egy jelölést, amivel megmutatható a magyar eredet. Ez volt a csírája egy nagyon sikeres kezdeményezésnek, amely a fogyasztók széles körének ad igazodási pontot, ha megbízható, itthon készült terméket keresnek.
A MAGYAR PISZKE PAPÍR környezettudatos termékeiről szóló podcastban további fontos és érdekes információkat találhat a környezettudatossággal, fenntarthatósággal kapcsolatosan.
Fóliamentes termékeik elérhetőek a Piszke csoport webshopjában.