Magyar, illetve magyar származású képzőművész festménye még sohasem kelt el olyan magas áron, mint az öt évvel ezelőtt elhunyt Hantai Simon munkája. A Sotheby’s december 3-i párizsi aukcióján a kortárs műveknek szentelt árverésen 32 tétel került kalapács alá. Hantai 1960-ban készült nagyméretű munkája, az M.A. 5 (Mariale) 500-700 ezer eurós becsértékkel indult és heves licitcsata után ennek többszöröséért, 2 millió 464 ezer euróért azaz kb. 740 millió forintért kelt el.
Hantai Simon (Simon Hantaï): M. A. 5 (Mariale), 1960, olaj, vászon, 233 x 212 cm, © Sotheby’s
Hantai korábbi rekordja tavaly született, ugyancsak Párizsban az Etűd című 1969-es vásznáért akkor 720.750 eurót fizettek, ami addig magyar kortárs művészek kategóriájában rekordnak számított. A tavalyi rekordot most több mint háromszorosan felülmúló eredmény már nemcsak a kortársak között jelent új csúcsárat, hanem megdöntötte az abszolút rekordot is, amit eddig Miklós Gusztáv Fiatal lány című 1927-ben készült szobra tartott 1.607.500 millió euróval.
Hantai Simon további festményei
Hantai Simon (fr. Simon Hantaï) (Bia, 1922. december 7. – Párizs, 2008. szeptember 12.) német-magyar származású francia festő. Ősei magyarországi németek. Ő maga is csak az iskolában tanult meg magyarul. Nevét Handlról Hantaira változtatta. 1941–1948 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult, ahol mesterei voltak Aba Novák Vilmos és Kontuly Béla. 1948-ban feleségével elhagyta Magyarországot, 1949 óta Párizsban élt és alkotott. 1948-ban a római Magyar Akadémia ösztöndíjasa, 1967-ben megkapta a Fondation Maeght díjat.
Tanulmányai során leginkább a francia posztimpresszionizmus, ill. Bonnard és Matisse festészete hatott rá döntően. A New York-i iskola 1952-es párizsi bemutatkozása és mindenekelőtt Jackson Pollock festészete erősen motiválta közeledését a gesztusfestészethez. 1960-ban kezdte meg a pliage módszer alkalmazását: az előzőleg összegyűrt vásznat befestette, majd száradás után kihajtotta, az így keletkező, festéknyomokból kialakuló kép tulajdonképpen a vászon saját lenyomata. 1982-ben abbahagyta a festést, de 1994-tól kezdődően újra dolgozott: régi vásznait feldarabolta, szétvágta, majd a képek egy részletének a sokszorosítási technikák segítségével reprodukált változatát újra felhasználta.