A verseny célja minél kevesebb napi költéssel túlélni; spórolni lehet villanyszámlán, kutyakaján, vagy ha van a környéken pogácsás kiállítás-megnyitó, akár az ebéden is. Persze ha büntet az adóellenőr, vagy kirúgnak az állásodból, hátrányba kerülsz. Szirmai Márton Minimál című 12 perces rövidfilmje nem csak formai bravúr.
Az eleinte kiváló “kreatív dokumentumfilmekkel”, azaz a dokumentumfilmet játékfilmes elemekkel kiegészítő alkotásokkal jelentkező, utóbb emberi és társadalmi problémaérzékenységükkel az átlagból kimagasló kisjátékfilmeket forgató Szirmai Márton két eddigi korszaka legjobb elemeit vegyítve nyerte el a 4. Rákospalotai Rövidfilmszemle közönségdíját. A Minimál egy remek ötletet egészen sajátos és újszerű formában, hibátlanul megvalósítású bravúr: a szépelgés vagy a giccs elkerülésével, egyetlen politikáról ejtett szó nélkül, a képi és tartalmi didaxis teljes mellőzésével rajzol fel nagyon pontosan érthető, olykor megrázóan szép, vérfagyasztóan kíméletlen társadalmi-politikai helyzetábrát.
Szirmai kisfilmje a tökéletes megkomponáltságtól olyan hatásos, élvezetes és húsbavágó. Egyfelől úgy beszél a mai magyar társadalomban egyre feltűnőbb elszegényedésről, kilátástalanságról, hogy egyetlen hangzatos hívószó sem hangzik el a filmben: a külföldi munkavállalás lehetősége mindössze egy felvillanó plakáton köszön be, az egyetemi kirúgások és hallgatói tiltakozások egyetlen snitten tűnnek fel, rezsidémonról szó sem esik – a Minimál jól tudja, hogy a szegénység pártfüggetlen, és a társadalmi szolidaritást nem lehet aktuálpolitikai alapon vállalni vagy elutasítani.