A világ leghosszabb közúti alagútja a Norvégiában található, 24,51 kilométer hosszúságú Lærdal-alagút (norvég nyelven: Lærdalstunnelen). A leghosszabb alagút egyébként az 57 kilométeres svájci Gotthard-bázisalagút, de ezt csak vonatok használják majd 2016-tól, amikor átadják, a világ leghosszabb vasúti alagútja lesz. A Lærdal-alagút Lærdal és Aurland településeket köti össze Sogn og Fjordane megyében. A jelentősége azonban ennél jóval nagyobb, hiszen a fővárosból, Oslóból ezen keresztül lehet az ország második legnagyobb városába, Bergenbe eljutni.
A Lærdal-alagút építése 1995-ben kezdődött és 2000-ben nyitották meg a forgalom előtt. Az építési költségei 1082 millió norvég koronába kerültek. Annak ellenére, hogy Norvégiában számos alagútnál a költségeket útdíjak kirovásával teremtették elő, ezt nem alkalmazták ebben az esetben. A leghosszabb közúti alagút megépítéséhez 2,5 millió köbméternyi sziklát kellett eltávolítani. Hosszúsága miatt az alagutat négy részre osztották, négy pihenőhely kialakításával. Ezeken a különlegesen megvilágított pihenőhelyeken a sofőrök megállhatnak, pihenhetnek és felfrissülhetnek egy kicsit, mielőtt újra folytatnák az útjukat.
A levegő nagyfokú tisztaságát kétféleképpen biztosítják az alagútban: ventilálás és öntisztulás segítségével. Nagy teljesítményű ventilátorok gondoskodnak arról, hogy a szennyezett, füsttel teli levegőt kijuttassák a szellőzőnyílásokon keresztül a külvilágba. A Lærdal-alagút a világon az első olyan alagút, melynek levegőjét egy légtisztító erőmű segítségével tisztítják meg. A művelet során az alagútból származó szennyezett levegőből kivonják a nitrogén-dioxidot. Két nagy ventilátor vezeti ki a szennyezett levegőt, amelyeken elektrosztatikus szűrőket helyeztek el, melyek megtisztítják a szabadba távozó levegőt a portól és a koromtól. A hegyekkel és fjordokkal tarkított Norvégiában egyébként mostanra már rengeteg alagút épült fel. A 900 közúti alagút, amelyből 33 tengeralatti, összesen 750 kilométer hosszú.