Önvezető kamionokat teszteltek élesben a magyar autópályán – videó

Péntek délelőtt történelmi pillanatnak lehettek tanúi azok, akik éppen az M1-esen haladtak. A Volvo Trucks 3 darab önvezető kamiont tesztelt az autópályán, valós forgalmi körülmények között. Az automatizált járművek összesen ötven kilométert tettek meg.

Éppen útnak indulnak a Volvo teherautók, hogy teljesítsék az 50 kilométeres távot.

A három kamion platooning technológia segítségével haladt a sztrádán. Ennek lényege, hogy csak az első járműben ül vezető, a többi kamion a vezeték nélküli kapcsolatnak köszönhetően követi a konvoj első tagját.

Biztonsági okokból az M1-esen haladó valamennyi jármű vezetőfülkéjében ült sofőr. A járművek Lébénynél hajtottak fel a sztrádára, majd Rábapatonánál, az M85-ös gyorsforgalmi úton fordultak vissza.

Dér Péter, a Volvo Trucks kereskedelmi igazgatója arról beszélt, hogy a platooning technológiával biztonságosabb, környezetkímélőbb és gazdaságosabb lehet az árufuvarozás. A beépített technológiának köszönhetően a járművek reakcióideje gyorsabb, mint az emberé, így könnyebben elkerülhetők a balesetek, 15-20 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el a konvojban haladás miatt, ezáltal kevesebb káros-anyagot bocsátanak ki. Előnye még, hogy csak egy sofőr utazik a konvojjal.

Dér Péter elmondta, hogy a platooning technológiát még tesztelik, és mindennapos használata előtt rendezni kell a különböző országok közlekedési és egyéb szabályait is. Reálisan négy-öt év múlva üzemeken belül, logisztikai centrumokban már alkalmazható lesz a technológia, de a közúti fuvarozásban egyelőre még nem látja az alkalmazás bevezetésének lehetőségét.

Fontos, az is, hogy társadalmilag elfogadott legyen a technológia, és a közúthálózat is alkalmas legyen rá – fűzte hozzá.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!