Óriási tömegű rakományok, különböző termékek, alapanyagok és nyersanyagok szállítására a hajók bizonyulnak a legjobb választásnak annak ellenére, hogy sokszor rendkívül lassan érnek célba. Teherszállító hajók ezrei szelik át a tengereket és óceánokat minden évben, ezek bonyolítják le a nemzetközi kereskedelem zömét. A nagy rakodóhajók pedig azokat a dolgokat szállítják, amiket a teherszállítók már nem képesek, például más hajókat, fúró felszereléseket, vagy bármi mást, ami túl nehéz vagy túl nagy ahhoz, hogy a hagyományos hajók elszállítsák.
A rakodóhajóknak két fajtája van, az egyik ami félig képes lemerülni, hogy ki tudjon emelni egy másik hajót a vízből és el tudja szállítani, a másik fajtája, pedig a kirakodásra alkalmas, a nem megfelelően felszerelt kikötőkben. Ezek a hajók ballaszt tartályaiknak elárasztásával képesek félig a víz alá merülni, és így a rakomány alá úszni. Ezután kiürítik a tartályokat és ismét képesek a felszínen hajózni. A félig elmerülő hajókat gyakran nevezik “flo/flo”-nak, az angol float-on/float-off kifejezés után. A tartályhajóknak alacsony és hosszú kútfedélzete van, amit a víz alá engednek, azért, hogy feltöltsön fúrószigeteket, más hajókat, és teherhajókat. A tartályokat ezután kiszivattyúzzák, a kútfedélzetet kiemelik a vízből, majd készen is áll arra, hogy bárhová elhajózzon, ahová a rakományt el kell szállítani.
A flo/flo hajók legnagyobb vásárlóbázisát az olaj ipar jelenti. Olajfúró tornyokat szállítanak az építés helyszínétől a fúrás helyszínére.
1988-ban a Mighty Servant 2 vontatta el a USS Samuel B. Roberts rakétairányító fregattot, amit majdnem elsüllyesztett egy haditengerészeti akna. 11 évvel később az MV Blue Marlin vontatta el a USS Cole irányított rakétarombolót Adenből, Jemenből Mississippibe, miután a csatahajó megsérült egy bombatámadás során 2000.október 12-én.
2004-ben a Blue Martin szállította a világ legnagyobb félig merülő fúrószigetét a 60.000 tonnás Thunder Horse-t, amit 15.000 tengeri mérföld távolságban szállított el a koreai Okpotól, a texasi Corpus Christi-ig.
A legtöb ilyen hajó a Dockwise cég tulajdonában van, köztük a Mighty Servant 1, az MV Blue Marlin, és az MV Black Marlin.A Dockwise jelenleg a Vanguard nevű emelőhajót építi, ami 50%-kal nagyobb emelő kapacitással és 70%-kal nagyobb fedélzettel fog rendelkezni, mint a mostani legnagyobb ilyen hajó, a Blue Marlin. A Vanguard 275 méter hosszú, 70 méter széles, 110.000 tonna szállítására alkalmas és 14 csomóval képes közlekedni.
Dockwise Swan
A Dockwise Swan könnyedén emel ki a fedélzetére egy kisebb hajót.
Dockwise Tern
A Dockwise Tern az olaj platformot összetartó lábazatot fogja szállítani
Dockwise Black Marlin
A Dockwise Black Marlin egy masszív olaj platformal
MV Blue Marlin
Az MV Blue Marlin a víz alá merül, hogy felvegye rakományát.
Az MV Blue Marlin egy bombatámadásban megsérül USS Cole hadihajót szállít
Az MV Blue Marlin egy olajfúró toronnyal a saját fedélzeten.
MV Mighty Servant 2
A MV Mighty Servant 2 1988-ban Dubaiból Newportba szállította a USS Samuel B. Roberts hadihajót.