A Falkirk kerék a Falkirk és Edinburgh között húzódó Union-csatornát, valamint a Falkirk és Glasgow közötti Forth- és Clyde-csatornát összekötő hajólift. A látványos szerkezet megépítése 20 millió angol fontba került. A két vízszintsík 24 méteres magasságkülönbsége nem tette lehetővé többlépcsős zsiliprendszer kialakítását, mert ez a meredekség miatt sokkal költségesebb és bonyolultabb kivitelezési feladat lett volna. A megoldást egy 35 méter átmérőjű forgókerék jelentette. A 2002. május 24-i megnyitást követő 5 hónapban a várakozásokat messze felülmúlva 230 ezren voltak kíváncsiak az új szerkezetre.
A kerék kialakítása a kelta folklórból ismert kétfejű baltára emlékeztet. A központi tengelytől 15-15 méterre kinyúló karok két teli süllyesztőszekrényt tartanak, melyekbe egyenként 302 tonna víz fér. A két szekrény mindig azonos terhet visel, a szállított hajók tömegétől függetlenül, hiszen a hajók a saját tömegüknek megfelelő vizet kiszorítják a szekrényből. Tehát a kerék két karja mindig egyensúlyban van, ez teszi lehetővé, hogy a szerkezet 4 perc alatt megtegye útját, és elvégezze a 180 fokos fordulatot. A 22,5 kW összteljesítményű motorok képesek csupán 1,5 kW/h energia felhasználásával elforgatni a kereket. Ez az energiamennyiség hozzávetőlegesen 8 teáskanna víz felforralásához lenne elegendő.