A sportipar hatalmas gazdagsággal rendelkezik. Milliárdos nagyságrendű dollárt termel a sportág hivatalnokainak, hatóságainak, tulajdonosainak, sportolóinak, csapatainak és minden olyan ügynöknek, akik közvetlenül részt vesznek a sportban, és persze a sportfogadási oldalaknak is. De ami érdekes, az az, hogy a sportipar olyan messzire nyúló hatással van olyan sok más gazdasági szektorra és vállalkozásra, hogy a közvetlenül létrehozott pénz eltörpül amellett a pénz mellett, amit közvetve teremt.
Bukmékerek
Természetesen a sportok pénzt termelnek más gazdasági szektoroknak is. A legnyilvánvalóbb üzlet, amelyet a sport érint, és nagy bevételeket hoz létre, a fogadási iparág. A magyar online kaszinók köztudott, hogy milyen sikeresek és mekkora összegeket hoznak össze. Gondoljunk bele, hogy mekkora kaszinó bónuszok elérhetőek, és még így is bőven nyereségesek ezek az oldalak! A sportfogadó oldalak, bár online kaszinó bónusz nem szerepel a kínálatban, szintén hatalmas mennyiségű pénz forgalmat generálnak. Ez persze csakis a sportesemények miatt lehet így.
A fogadóirodák a sportiparból húzzák a legtöbb hasznot. Az Egyesült Államok minden sportfogadó irodájától a Fülöp-szigetek online fogadást kínáló weboldaláig az összes bukméker részesedik a sportok népszerűségéből és a sportrajongók lelkesedéséből. A nagyobb sporteseményekre olyan promóciókat kínálnak, mint amilyen a kaszinó bónusz a nyerőgép szerelmeseinek, amelyekkel még többeket bevonnak a játékba.
Sőt, vannak olyan sportok vagy események, amelyek milliókat és milliókat hoznak a fogadási oldalaknak – gondoljunk csak a Super Bowl LVIII-re, amely például 16 milliárd dolláros fogadást generált! Érdemes megjegyezni, hogy a Super Bowl már önmagában egy gigászi üzlet, amely számos szektort érint. Bár az alapja a futball, valójában ez egy hatalmas show, amely reklámideje aranyat ér a nagyvállalatoknak, valamint a körülötte zajló felhajtás rengetegek számára jelent bevételt. A 2024-es Super Bowl félidejében például Usher fog fellépni.
Azonban nem csak a fogadási és az általános szerencsejáték-üzletág generál bevételt a sportokból. Sok más szektorra is hat közvetetten a sport világa, méghozzá olyannyira, hogy biztonságosan mondhatjuk, hogy egyes gazdaságok nagyrészt tőlük függnek.
Kiskereskedelmi vállalkozások
A kereskedelmi és kiskereskedelmi vállalkozások nagy pénzeket keresnek a sportoknak köszönhetően. Gondoljunk csak az olyan termékekre, amelyeket a szurkolók vásárolnak a rajongásuk miatt. És nem csak a sportokhoz kapcsolódó termékekről van szó – például egy labdarúgócsapat logóját megjelenítő pólóról vagy egy márkás foci cipőről – hanem az általános ruházati termékekről is.
A sportolók ikonokká válnak a rajongók számára, és az emberek szeretnének úgy öltözködni, mint kedvenceik, ugyanolyan cipőt és kiegészítőket viselni, és gyakorlatilag olyanok lenni, mint ők. Ez azonnal beindít egy egész mechanizmust a termékek értékesítésére. A divat vállalatok sztárokkal dolgoznak együtt, divatmárkák támogatják a sportolókat, és mind hozzájárulnak a kiskereskedelmi értékesítés növekedéséhez – eladásokhoz, amelyeket a sportok maguk indítanak.
És ez nemcsak a ruházatra vonatkozik. Minden termék, amit sportemberek támogatnak, reklámoznak vagy népszerűsítenek, azonnal népszerűvé válik és bevételi forrássá minősül. A közösségi média nagyban megkönnyített mindent a sport influenszerek kereskedelmi szempontból való kiaknázásához!
Idegenforgalom és vendéglátás
A kiskereskedelmi üzletek mellett a turizmus és a vendéglátás is nagymértékben függ a sportoktól. Ennek a legnyilvánvalóbb módja az, amikor egy nagy sporteseményt és az általa generált turisztikai trendeket vesszük figyelembe.
A látogatottság nemcsak jegyeladásból származó pénzt jelent. Ha egy meccsre nagy tömeg megy el, az azt is jelenti, hogy többen gyűlnek össze egy helyen. A több látogató több összes fogyasztói kiadást is jelent. Gondoljunk bele: akik elutaztak egy városba megnézni a mérkőzést, ők ott fogyasztani fognak, bevásárolnak, szállást vesznek ki, és még sorolhatnánk. A vendéglátóipari szolgáltatások – legyenek azok éttermek és bárok, szállás és hotelek, vagy akár utcai ételek kiszolgálási vállalkozásai – nagy hasznot tudnak húzni egy-egy nevesebb sporteseményből.
Média üzletág
A média számára szintén felvirágzást hoz a sport, főleg a nagyobb sportesemények. A közvetítési jogok és a streaming bevételt hoznak. A média cégek egyre gazdagabbak lesznek a nagy sporteseményekből, a ligákból és a népszerű játékokból. A világ őrülten szereti a Grand Slam-eket, a Super Bowl-t, az NBA rájátszásait és döntőit, az olimpiai játékokat, az NHL Stanley Cup döntőit vagy az UEFA Bajnokok Ligája döntőket, és a közvetítés, a műsorvezetés, a reklámozás, és minden egyéb, az eseményekkel kapcsolatos dolog hatalmas mennyiségű pénzt hoz a média iparnak. A közvetítéseket persze reklámszünetek szakítják meg. A reklámfelület pedig kincs! A legtehetősebb cégek vagyonokat fizetnek az egy-egy nagyobb sporteseményen való reklámért.
Infrastruktúra fejlesztés
Mindezek tetejébe jön az infrastruktúra fejlesztés azokon a helyeken, ahol nagy sportesemények zajlanak vagy ahol a sportok valóban virágzanak. A helyi közösségek látják, hogy a nagy új stadionok, például egy növekvő labdarúgó klub számára épülnek, vagy amikor új létesítményeket adnak hozzá nagy sportesemények rendezéséhez. Az építőipari vállalkozások, a technikai vállalkozások és a technológiai szolgáltatók jelentős bevételekkel találkoznak, amikor a sportokról van szó.
Ezek azok a tipikus üzletágak, amelyeket a sportipar érint, közvetetten azonban felbecsülhetetlen bevételt generálnak az egész gazdaság számára. A sportok több milliárd dolláros “hajók”, amelyeknek mellékhatásai vannak számos környező és kapcsolódó gazdasági szektorban. Éppen ezért érdemes tisztában lenni azzal, hogy a top sportágak, a legjobb klubok, a legnagyobb sportszövetségek hatalmas pénz forgalmat generálnak, amivel nagyon befolyásos helyzetbe kerülnek. A sportnak hatalmas hatása van a világunkra!