Akkumulátorcsere egy elektromos autóban? Biztos borsos ára lehet…

Igen, jól gondolod, az akkumulátorcsere igen drága mulatság egy elektromos autóban. Legalábbis jelenleg, és ha új alkatrészről van szó. Viszont már most is vannak alternatív megoldások, és az idő nekünk dolgozik, a jövőben várhatóan olcsóbb lesz a csere, és több megoldás közül választhatunk majd. 

Akkumulátorcsere, kevés töltőállomás, biztosítás?

Talán ez a három leggyakrabban felmerülő kérdés vagy talán inkább félelem azokban, akik elektromos autó vásárlását fontolgatják. Szerencsére egyre jobb a helyzet, és mindhárom esetben nekünk dolgozik az idő, ugyanis minél jobban elterjedtek ezek a járművek, annál több lehetőségünk lesz minden téren.

Ma már bármikor tudsz kötni elektromos autóra biztosítást, például az Allianz Hungáriánál, akik elsők között kezdték feltérképezni az elektromobilitás járműveit és azok tulajdonosainak igényeit.

A töltőállomások száma is folyamatosan növekszik, és amint még nagyobb lesz az elektromos autók száma, úgy ezek száma is folyamatosan növekedni fog.

Az akkumulátorcsere viszont egy olyan terület, ami ma még valóban nagyon költséges. Ha valami gond adódik az energiatárolóval és azt cserélni kell, akkor az kifejezetten drága lesz. De ez a jelenlegi helyzet, és ma is vannak már – a pontos problémától függően – elérhető alternatívák.

Egy tejes akkumulátorcsere valóban sok pénzt igényel

Az egyik legnagyobb félelem egy elektromos autós számára az, hogy egyszer majd ki kell cserélni a jármű energiatároló egységét. Ez ugyanis egy igen költséges folyamat, lévén ez az egész autó legdrágább alkatrésze.

Van az úgynevezett akkumulátor degradáció. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg használt energiatároló egységek intenzív és hosszútávú igénybevétel és sok töltési-merülési ciklust követően veszítenek a tárolókapacitásukból. Bár így gyorsabban feltölthető, csökkenni fog a hatótáv. De ez még mindig jobb, mintha teljesen megadná magát a gyári energiaforrás! Ha neked is csak a degradációval kell számolnod, akkor nincs gond, mert ezzel együtt lehet (és kell is) élni. Azonban egy meghibásodás már cseréhez is vezethet.

Jelenleg csere esetén egy gyári akkumulátornál nagyjából 50-100 ezer forintos árral kell számolnod kilowattóránként. Ez azt jelenti, hogy egy 50 kWh kapacitású energiatároló nagyságrendileg 2,5 és 5 millió forint körül mozog. Még jó, hogy jelenleg is vannak alternatív megoldások.

Elérhető B opció is!

Ahogy más alkatrészek esetén, úgy egy akkumulátornál is szóba jöhetnek a bontók, a használt alkatrészek. Ha találsz ilyet a piacon, akkor biztos lehetsz benne, hogy sokkal olcsóbban megúszod a cserét, mintha újat vásárolnál az autóba. Persze azzal is számolnod kell, hogy nem 100%-os állapotú egységet szerzel be.

Összességében elmondható, hogy jelenleg elég költséges az akkumulátorcsere egy elektromos autó esetén. De idővel ez is olcsóbb lesz, köszönhetően a technológiai fejlődésnek és ezen autók elterjedésének. És már ma is vannak alternatív megoldások.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!