Beszélgessünk a gyerekekkel a pénzről: nem csak az iskola feladata

A pénz valódi értékének megmutatása a pénzügyi tudatosság egyik fontos feltétele.

Az emberek közel fele nem érzi magát elég magabiztosnak, ha pénzügyi döntésre kerül a sor – derül ki a Provident Pénzügyi Zrt. 2024-es magyarországi felméréséből. Senki nem születik úgy, hogy ért a pénzhez. Abban viszont a pszichológusok és a pénzügyi szakértők is egyetértenek, hogy ha a pénzkezelési tudatosság alapjait már gyermekkorban lefektetjük, rengeteget teszünk annak érdekében, hogy az utánunk érkező generációk kellő határozottsággal navigálhassanak a befektetések és megtakarítások világában, és felelősségteljes pénzügyi döntéseket hozhassanak. 

A pénzügyi szolgáltató kutatásából az is kiderült, hogy a megkérdezettek majdnem fele az iskola kötelességének gondolják, hogy megalapozza a későbbi tudatosságot a pénzügyek terén: az emberek 48%-a az oktatás, 33%-uk a pénzintézetek, 29%-uk pedig az állam hatáskörébe helyezné a feladatot, a válaszadók 18%-a pedig úgy vélekedett, kizárólag egyéni felelősségünk, hogy képesek vagyunk-e bánni a pénzzel. Mindeközben szülőként is számos lehetőségünk van rá, hogy segítsünk gyermekeinknek elsajátítani a pénzügyi tudatosság alapjait, és rávezessük őket arra a nagyon fontos igazságra, hogy a pénz nem valamiféle végtelen erőforrás. Azáltal, hogy hangsúlyt fektetünk az alapvető pénzkezelési ismeretek átadására, nem csupán azt taníthatjuk meg a gyerekeknek, mi az a havi költségvetés vagy hogyan kell spórolni, hanem képessé tehetjük őket arra is, hogy felismerjék a pénz valódi értékét és szerepe a mindennapi életben.

„A fiatal korban megszerzett pénzügyi ismeretek segítenek abban, hogy a jövő nemzedékei képesek legyenek takarékoskodni, hosszú távú pénzügyi terveket készíteni, és okosan dönteni az anyagi lehetőségeikről. A Provident Pénzügyi Zrt. a többi között azért is dolgozik, hogy a most felnövekvő generáció pénzügyi tudatossága erősebb legyen, mint a szüleiké vagy nagyszüleiké volt, hiszen ez a kulcsa annak, hogy már akár fiatal felnőttként is körültekintő és előrelátó célokat fogalmazhassanak meg majd az anyagiak terén. Kollégáink évről évre részt vesznek szakmai előadóként egy edukációs programsorozat rendezvényein, melyek az általános és középiskolás diákok számára szeretné közelebb hozni játékos és közérthető formában a pénz világát, valamint felhívja a szülők és a pedagógusok figyelmét is a pénzügyi kultúra fejlesztésének fontosságára. A pénzügyi szempontból láthatatlan társadalmi csoportok részére szóló programunk kidolgozásakor szintén nagyon fontos szempont volt, hogy olyan pénzügyi edukációs tudásanyagot állítsunk össze a hitelpiacról kiszoruló emberek számára, melynek segítségével nemcsupán ők maguk szerezhetnek nagyobb jártasságot a pénzügyek terén, hanem ezt a tudást már továbbadhatják gyermekeiknek is” – mondta Pálfalvi Márta, a Provident vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója. 

Hány éves korban érdemes a gyerekeknél elkezdeni a pénzügyi tudatosság fejlesztését? És egyáltalán: hogyan beszélgessünk szülőként a pénzről? Összegyűjtöttünk néhány jótanácsot:

  • A pénzügyi tudatosság kialakítása akár már az óvodai évek alatt is elkezdődhet, játékos formában. A kisgyerekek nagyon szeretnek boltosat játszani, ami remek lehetőség arra, hogy megtanulják a vásárlás és a pénzkezelés alapjait – különösen, ha még játékpénzeket is használunk. 
  • Ne legyen tabu otthon a pénz, arra viszont figyeljünk, hogy mindig a gyerek életkorának megfelelő módon és részletességgel vezessük be őt az anyagiak világába. 
  • Ahogy a gyerekek nőnek, érdemes bevonni őket a családi pénzügyekbe is, például azzal, hogy hónapról hónapra velük együtt beszéljük át a vásárlási terveket vagy éppen a havi költségvetést. 
  • Magyarázzuk el a gyerekeknek, hogy a pénz nem csak úgy egyszerűen megjelenik a bankkártyán. Fontos, hogy megértsék: véges erőforrásról van szó, ezért egyáltalán nem mindegy, miként bánunk vele. Beszélgessünk velük arról, hogy a pénz segíthet nekik elérni a céljaikat, de ha rosszul bánnak vele, akkor könnyen el is veszíthetik.
  • A zsebpénz szintén fontos eleme a pénzügyi tudatosság kialakításának. A gyerekek nemcsak a pénz kezelését tanulhatják meg ennek segítségével, hanem azt is, hogyan lehet beosztani a rendelkezésre álló összeget, és miként lehet takarékoskodni. 
  • Ösztönözzük őket arra, hogy tűzzenek ki hosszú távú célokat, és a zsebpénzük egy közösen meghatározott részét minden hónapban tegyék félre annak érdekében, hogy az aktuális álmuk megvalósulhasson. Ha sikerül elérni a célösszeget, akár valamennyi kamattal is jutalmazhatjuk a kitartásukat. 
  • Mutassunk jó példát: semmi nincs akkora hatással a gyerekekre, mint a szülői példamutatás. Ne csak beszéljünk a jó pénzügyi gyakorlatokról, hanem a mindennapi döntéseinkben is legyen tetten érhető a pénzügyi tudatosság. 

Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!