A Mazda Skyactiv-G benzinmotor 15%-kal hatékonyabb azoknál a hagyományosnak nevezhető motoroknál, amelyek a piacon megtalálhatók. Ez annak köszönhető, hogy egy új generációs közvetlen befecskendezésű motorról van szó, amely 14:1 kompresszióaránnyal rendelkezik.
Érdemes chiptuningolni a Mazda Skyactiv-G motorját?
Szívómotorok esetében ritkán javallott a pusztán szoftveres chiptuning. Ennek oka, hogy az így elérhető változás rendkívül csekély mértékű szokott lenni. Ám ha a gyártó több lépcsőben visszafojtja a motor teljesítményét csak szoftverben, magyarán gyengébbre írják a programot, akkor érdemes lehet chip tuningban gondolkodni. Éppen ez a helyzet a Mazda Skyactiv-G szívómotor esetében is.
A számok a következőképp festenek. A gyárilag 120 lóerős 2.0 Skyactiv-G szívómotor chiptuningot követően elérheti a 170 vagy akár a 180 lóerős teljesítményt! Az 1.5 Skyactiv-G gyárilag lehet 65, 90 és 116 lóerős, ezek mindegyike esetében mindenféle veszély nélkül el lehet érni a 125 lóerő körüli értéket.
Ezek a legérdekesebb technológiai újítások ebben a motorban
A nagy kompresszióarány két okból is előnyös: ennek hála a teljesítmény nagyobb, ugyanakkor viszont kevesebb üzemanyagot eszik így az autó. Egy modern benzinmotor kompresszióaránya jellemzően 10:1 és 12:1 között mozog. Nem is kell különösebben hangsúlyozni, hogy a 14:1 mennyivel kedvezőbb érték.
Amennyiben a sűrítési arány 10:1-ről 15:1-re nő, akkor a termikus hatásfok 9%-kal jobb lesz, ez pedig nagyobb nyomatékot eredményez. A tényszerűség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy ha növeljük a kompresszióarányt, akkor számolni kell azzal is, hogy meg fog nőni a kopogási hajlam.
A nagyobb sűrítési arány veszélye
Ha a benzin-üzemanyag keverék még azt megelőzően meggyullad, hogy elérkezne az ideje, akkor kopogásos égésről beszélünk. Külső behatás nélkül is be tud lobbani az összesűrített keverék a nagyobb nyomás következtében, ha a felső holtpont felé közelítünk. Ha nagyobb a sűrítési arány, akkor növekszik az esélye annak, hogy ez megtörténik.
Mi a megoldás?
A dolog elkerülhető, ha sikerül csökkenteni a hőmérsékletet a hengertérben. Ehhez elsőként mérsékelni kell a maradék kipufogógázokat az egyes hengerekben, valamint a megfelelőbb hengeröblítéshez célszerű módosítani a kipufogórendszert.
Ez a Mazda Skyactiv-G motor esetében meg is történt, ez a 4-2-1 nevet viseli. A kipufogócső henger bekötése, valamint annak hosszának kialakítása során figyelembe vették azt, hogy a legkedvezőbbek legyenek a távozó gázok nyomáshullámai.
Az égési idő lerövidítése is megoldást jelenthet a szóban forgó probléma megelőzésére. Ha ugyanis az égés kevesebb ideig tart, akkor sokkal kevesebb idő áll a rendelkezésére a még meg nem gyuladt benzin-levegő keveréknek, hogy öngyulladjon.
A motoron javítottak egyrészt a kipufogóoldal módosításával, továbbá a befecskendezés megváltoztatásával.