A környezetvédelem központi témává vált, ezért a szén-dioxid kibocsátás csökkentéséből nem csak a személyautók, hanem a haszongépjárművek is kiveszik a részüket.
Sláger téma a sajtóban, hogy mely német és nyugat-európai városok tiltják ki a belvárosból a korszerűtlen dízel motoros autókat. Az efféle szigorítások nem újdonságok: létrehoztak már olyan zónákat is, ahova csak nulla kibocsátással lehet behajtani. A tisztán elektromos autók korlátai viszont jól láthatók, elég csak az árakat és a töltési időket megnézni.
Az átmenetet a hagyományos meghajtású járművek és az elektromos vagy az üzemanyagcellás autók között, a hibridek és a tölthető hibridek jelentik.
Mivel a haszongépjárműveknél a tisztán elektromos hajtás még nehezebben nyer teret, itt különösen üdvözítő a tölthető hibrid technika megjelenése.
Ezért született meg a Ford Transit Custom Plug-in Hybrid változata. A Ford ráadásul csavart egyet a dolgon, és kihozta ezt a modellt nyolcszemélyes, utasszállító kivitelben is (Tourneo).
Mielőtt piacra dobták volna a 126 lóerős villanymotorral szerelt járműveket, egy éven át Londonban teszteltek egy flottát. Ezen felül Európa több nagyvárosában végeztek hasonlóan nagyszabású próbákat. Londonban húsz autóval, 240 ezer kilométert tettek meg, valós körülmények között. Az ebből leszűrt tapasztalatokat használták a széria autókban.
A járművekbe 13,6 kWh-ás lítium-ion akkumulátorok kerültek, úgy építették be őket, hogy sem a raktérből, sem pedig az utastérből nem vesznek el helyet. A négyféle hajtásprogrammal elérhető Fordok – az NEDC mérési ciklus szerint – 56 kilométeres elektromos hatótávolsággal rendelkeznek. Olyan mód is elérhető, amiben az egyliteres EcoBoost motor termeli az áramot, ha nincs töltési lehetőség a közelben. A tíz amperes otthoni hálózatról, 4,3 óra alatt lehet teljesen feltölteni a zöld Transitokat.
Elérhető az autóknál a Ford Pass modem és annak a mobilos alkalmazása. Ennek segítségével pontosan lehet tudni azokat a zónákat, ahol csak elektromos hajtással lehet közlekedni. Ez a rendszer sokat segít a vállalkozásoknak, mert látni lehet a segítségével a járművek fogyasztását és mozgását.
A vásárlók természetesen találkoznak a kék oválnál megszokott praktikussággal, mert az extrák között megtalálható az Epower. Ez olyan 12 voltos csatlakoztatási lehetőség az 1130 kilós hasznos teherbírású teherszállító kivitelhez, amivel az akkumulátoros szerszámok könnyen és gyorsan tölthetők.
Benedek Attila – Galambos Dániel
www.elektromos-hibrid-autok.hu