Mindenki egyetért azzal, hogy a munkáért megélhetését biztosító fizetség járjon. Hogy a gyermekmunka megengedhetetlen szörnyűség, és a Föld jövője érdekében is ideje lenne tenni valamit. A fair trade mozgalom viszont nem csak kritizál, hanem a megoldási javaslatot is kidolgozta. A méltányos kereskedelem hívei adományok helyett piaci alapon próbálnak segíteni a harmadik világ nyomorgó lakosain, és megszüntetni a szegény országok termelőinek kizsákmányolásán alapuló kereskedelmi rendszert.
A méltányos kereskedelem a nemzetközi kereskedelmi gyakorlat megváltoztatására törekszik azért, hogy ne nőjön tovább a fejlett és fejlődő országok közötti szakadék, a szegény régiók termelői is tisztességes jövedelmet keressenek munkájukkal, és folyamatos fejlődéssel javuljanak az esélyeik a nemzetközi versenyben.
A kávé ikonikus terméke is ennek a világnak, hisz több mint százszor cserél gazdát, amíg a termelőtől a fogyasztó asztalára jut. Eközben mindenki ráteszi a maga hasznát, és úgy alakul ki a borsos ár, hogy a termelő bevétele egyetlen fillérrel sem növekszik. A fair trade esetében az árut a forgalmazó közvetlenül a termelőtől szerzi be, aki így többet lát a bevételből. Emellett a fair trade garantált minimálárral biztosítja, hogy a kistermelők ne legyenek kiszolgáltatva a tőzsdei ingadozásoknak. – írja a Piac és Profit
A alapelvei
- Növeli a termelők jövedelmét és életszínvonalát azáltal, hogy javítja a piacra jutás esélyeit, megerősíti a termelők szervezeteit, jobb árat fizet az árukért, és hosszú távú kereskedelmi kapcsolatra törekszik a termelőkkel.
- A hátrányos helyzetű termelők, különösen a nők és az őslakosok fejlődési esélyeit növeli, valamint védelmet nyújt a gyermekek kizsákmányolása ellen.
- Növeli a fogyasztók tudatosságát a nemzetközi kereskedelem kistermelőket sújtó káros következményeiről annak érdekében, hogy vásárlóerejüket jó célok érdekében használhassák.
- Megteremti a kereskedelmi partnerség jó példáját a párbeszéd, az átláthatóság és az emberi méltóság tiszteletben tartásának hangsúlyozásával.
- Kampányol a hagyományos nemzetközi kereskedelem szabályainak és gyakorlatának megváltoztatása érdekében.
- Védelmezi az emberi jogokat a társadalmi igazságosság, a környezetbarát tevékenységek, a gazdasági biztonság előmozdításával.
Ghánai nők sheavajat készítenek az angol piacra. A fair trade termékek értékesítése nők millióinak változtatta meg az életét.
Bár a gyapot a textilipar egyik legfontosabb alapanyaga, ára mégis csökken. Az indiai Gudzsarátban a termelők a túlélésért küzdenek.
Carlos Domingues Belize-ben nádat takarít be, hogy abból aztán nádcukor készüljön. Bár a cukor az egyik legjobban értékesíthető termék, a munkások és a farmerek jövedelme nagyon eltérő, a méltányos kereskedelemmel azonban még prémiumot is kapnak.
A Costa Rica-i Baudilio Fernandez Abarca kávétermelő és felesége tudják, a kávépiac kiszámíthatatlan, az árak ingadoznak, az előállítás egyre drágább.
Palesztin olívatermelők egy zsidó telepen együtt tudnak dolgozni, termékük pedig nemzetközi piacokra is eljut.
Egy kolumbiai bányász aranyat keres, amit talál, épp csak arra elég, hogy a mindennapi megélhetését fedezze.
Nicholson Aubert banánültetvényét 2010-ben egy hurrikán teljesen elpusztította St. Lucián, a méltányos kereskedelemnek köszönhetően azonban egy sérülékeny termék előállítójaként be tudja biztosítani magát.
Quinoatermelők egy fair trade workshopon, ahol megtanulják, hogy a méltányos kereskedelemből származó pénzeket hogyan lehet visszaforgatni a település, az oktatás, az egészségügy fejlesztésére.
Ghánában már olyan iskola is működik, ahol a termelők a méltányos kereskedelem előnyeit ismerhetik meg, és azt, hogy a pluszjövedelmet mire fordíthatják.
A fair trade kereskedelemből Malin megépülhetett az a kórház, amit a helyi gyapotföldek terményeinek fair trade értekésítése tett lehetővé.
Egy kávéültetvényes a kakaóbab minőségét ellenőrzi. A fair trade értékesítésének köszönhetően a termelők megerősödnek, komoly beleszólásuk van a csokoládé piacának alakulásába.
A fair trade termékek Magyarországon bioboltokban, gourmet élelmiszerüzletekben és fair trade kávézóban kaphatók, amelyek nem mindenki számára vannak elérhető közelségben, azonban egyre több helyen már a szupermarketek polcain is lehet látni a fair trade kék-zöld logójú terméket, aminek megvásárlásával nem egy távoli részvényest gazdagítunk, hanem magát a termelőt.