Melyek a legfontosabb rendszergazda feladatok?

Mai cikkünkben egy nagyon fontos pályát a rendszergazda munkát, egy izgalmas területet a rendszergazda szolgáltatást mutatjuk be közelebbről. Megnézzük, hogy kik is ezek a szolgáltatást nyújtó szakemberek és mik a legfontosabb feladataik, miért nélkülözhetetlenek a modern céges világban.

Ki a rendszergazda?

A rendszergazdák magas szintű informatikai ismeretekkel rendelkező szakemberek. Munkájuk röviden az informatikai rendszerek biztonságos működtetése. Ezt később részletesebben is megnézzük majd, kifejtjük hogy melyek a legfontosabb részei ennek.

Melyek a rendszergazda és ügyfele együttműködésének alapjai? Hogyan indul ez a partnerség?

Amikor egy rendszergazda elkezd egy új ügyféllel, egy új céggel együttműködni annak az első lépése számára a vállalat alapos megismerése. A fő cél az, hogy a rendszergazda mindent megtudjon az adott cégről, annak céljairól, a jelenleg alkalmazott informatikai megoldásokról (ha már vannak), egyszerűen megfogalmazva mindennel tisztában kell lennie a szóban forgó vállalkozás hátteréről.

Ez azért nagyon fontos, mert akkor lehet hatékony, a cég céljait kiszolgáló megoldásokat tervezni és kivitelezni, ha nyílt kártyákkal játszunk. A  rendszergazdáknak mindent át kell látniuk, ami érinti ügyfeleik munkáját és az ehhez szükséges informatikai hátteret.

Ez tehát az első feladata a rendszergazdának egy együttműködésben. Ez a feladat nagyon fontos, mert később erre épül, ennek nyomán lesz kialakítva az egész rendszer, sok mindent meghatároz ez. Fontos, hogy elegendő időt és energiát szánjunk erre az ismerkedésre, hogy valóban alapos legyen. Mi szeretjük, ha ez a mai rohanó világban is mindig egy személyes, fizikai jelenlétet igénylő alkalom, nem egy online meeting.

Mi tartozik a rendszergazda munkakörbe?

Vegyük sorra először tételesen a legfontosabb feladatokat.

Ezek a következők:

  • A cég alapos megismerése,
  • A szükséges informatikai háttér tervezése, kialakítása,
  • Javaslattétel a céges számítógéppark kapcsán,
  • Az informatikai hálózatok karbantartása,
  • Szoftveres-hardveres beállítások elvégzése, kezelése,
  • Spamek szűrése,
  • Frissítések elvégzése,
  • A felhasználók és a céges fiókok kezelése,
  • Céges levelezőrendszer beállítása, karbantartása,
  • Adatmentési stratégia kidolgozása,
  • Rendszeres adatmentések készítése,
  • Technikai segítségnyújtás, felhasználói támogatás

Nézzünk meg ezek közül a tevékenységek közül párat részletesebben is:

Az informatikai hálózatok karbantartása

A rendszergazdák felelősek azért, hogy a cég informatikai hálózata megbízható legyen, zökkenőmentesen működjön. Ebbe tartozik a hálózati eszközök telepítése, konfigurálása és karbantartása. Ezen felül magában foglalja a hálózati hibák felismerését és elhárítását is. Mindezt a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban szükséges elvégezni.

Egy megbízható, jó szakember folyton figyelemmel kíséri a hálózatokat. Ideális esetben még azelőtt azonosítja és oldja meg az esetleges problémákat mielőtt azok komoly gondokat okoznának.

Szoftverek-hardverek kezelése

A rendszergazda az a személy, aki egy vállalkozás összes informatikai eszközét üzemelteti. Ilyenek például a számítógépek a nyomtatók is. Ezeket ők tartják karban, ők javítják és ha szükséges akár a cég igényeinek megfelelően másik eszközre is cserélik ezeket. A rendszergazdák gondoskodnak az ezeken az eszközökön futó szoftverek telepítéséről, lincenszeléséről is. Összességében nézve biztosítják, hogy a munkavégzéshez szükséges minden eszköz és ezeken minden program megfelelően működjön.

Adatmentési stratégia

Az adatbiztonság szintén egy kiemelten fontos terület a modern vállalati világban. Zsarolóvírus támadások és sok egyéb számítástechnikai veszély leselkedik a cégekre. Számos vezető álláspontja az, hogy velük nem történhet meg semmi ilyen, de ez sajnos nem így működik, egy vállalat sincs biztonságban csak úgy, ha nem tesz ezért!

A biztonságot pedig csak úgy lehet elérni, ha kialakítjuk magunknak. Ebben az esetben az adatmentés az egyetlen megoldás erre.

A megfelelő adatmentési stratégia megtervezése, majd ennek mentén a rendszeres adatmentések elvégzése elengedhetetlen ahhhoz, hogy egy cég hosszú távon is jól, fenntarthatóan működjön.

Technikai segítségnyújtás, felhasználói támogatás

Ha valami meghibásodik vagy más egyéb jellegű probléma lép fel, akkor a rendszergazda az a személy, akihez a vállalat munkatársai segítségért fordulnak. Ez elsőre talán nem hangzik annyira fontosnak, mint mondjuk a megfelelő adatmentés, de mindennapos szinten igenis nagy jelentősége van.

Ha mondjuk le kell frissíteni egy szoftvert vagy kizárja magát egy munkatárs egy fiókból akkor a rendszergazda az, aki gyorsan és hatékonyan megoldja a problémákat. Ő az, aki támogatást nyújt az ügyes-bajos céges dolgokban.

Emellett ezekhez a szakemberekhez lehet fordulni az új rendszerek és szoftverek használata kapcsán is. A rendszergazdák szükség esetén gyorstalpaló képzést is tartanak a cégeknek arról, hogy hogyan tudják a munkájuk során megfelelően, hatékonyan akalmazni ezeket.

Miért van szüksége egy cégnek rendszergazdára?

A 21.században szinte minden munkafolyamat kötődik az informatikához. Legyen szó akár egy olyan egyszerű és mindennaposnak mondható dologról, mint egy email cím generálása az új munkatársnak ez sem megy másként, hiszen ez is ide köthető.

A stabil céges működéshez elengedhetetlen, hogy az informatikai háttér rendben legyen. Ehhez szükség van egy szakemberre, aki ezt megteremti és karban is tartja. Ezért minden vállalkozás számára elengedhetetlen, hogy legyen rendszergazdája, hiszen erről ő gondoskodik.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!