Öt éven belül már a piacon lesznek a vezető nélküli járművek, amelyek nem csak az autózást, de a gazdaságot és a várostervezést is újraírhatják. Az élen nem a személyautók, hanem a munkagépek vannak.
Sergei Brin, a Google társalapítója szerint akár egy év múlva is piacra dobhatnák az első vezető nélküli autókat, de legkésőbb öt éven belül már bárki által elérhetőek lesznek az automatizált gépkocsik. Hasonló véleményen vannak angol kutatók is, akik szerint 15 év múlva már minden második gépjármű vezető nélküli rendszerekkel gördül majd ki az autógyárakból. Bár az emberek fantáziáját a személyautók kötik le, a kutatások élén a teherautók és munkagépek állnak, itt lesznek ugyanis először gazdaságosak a vezető nélküli rendszerek.
A Google sofőr nélküli autói már 2012-ben 300.000 kilométeres távot tettek meg sikeresen. A videón a rendszer egy szinte teljesen vak sofőrt vezet el automatikusan a forgalomban az előre programozott célállomásig. A technológia már készen áll, már csak a szigorú technológiai és biztonsági előírásoknak kell teljesülnie.
Koncepciórajz
Elkerülhetetlen, de mi lesz a sofőrökkel?
„Az automata rendszerek bevezetése elkerülhetetlen” – nyilatkozta Ted Scott, az Amerikai Teherszállítási Társaság elnöke. Az Államokban közel hat millió ember él teherszállításból, de ez aligha hatja meg azokat a társaságokat, akik a csökkenő költségek miatt intenzíven tesztelik a vezető nélküli rendszereket. Az automata gépjárművek ugyanis lényegesen kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és akár a nap 24 órájában dolgozhatnak, szemben az emberi sofőrökkel.
Az Európai Unió SARTE kutatási programjában már évekkel ezelőtt teszteltek olyan rendszereket, ahol a kamionok konvojban haladtak. A négy kamion közül, már csak az élen haladóban volt sofőr, a többi kamion automata vezérléssel haladt, a közutakon is. Hasonló tesztek folynak Japánban is, azzal a különbséggel, hogy ott a konvojokban már egyáltalán nincs emberi személyzet. Amerikában pedig már több államban engedélyezték a vezető nélküli kamionok közúti tesztelését.
De nem csak a teherszállítás alakul át gyökeresen. Drasztikusan csökkenhet a taxisofőrők és buszsofőrők száma is, amint megjelennek itt is a vezető nélküli rendszerek. Sőt, az egyik nagy munkagépgyártó már több száz tonnás bányagépeket is tesztel, szintén automata rendszerekkel. Az IHS Automotive tanulmány szerint 2050-re már szinte teljesen eltűnhetnek az utakról a mai értelemben vett autók.
Kevesebb baleset, kevesebb autó
Az automatizált közlekedés gazdasági és társadalmi hatását még csak most kezdik felbecsülni a szakemberek. Az emberi hibafaktor kiküszöbölésével várhatóan minimálisra csökken majd a közúti balesetek száma, közel felére csökken az üzemanyag-fogyasztás és várhatóan a légszennyezőanyag kibocsátási is. A közlekedés drámai módon felgyorsulhat, és nem csak a személyszállításban, hanem a beszállítói láncokban is.
A kép illusztráció!
A Massachusetts Institute of Technology kutatói szerint a közösségi közlekedés is teljesen átalakulhat, ugyanis lehetővé válik a közösségi autózás, ami akár 90%-kal is csökkentheti a gépjárművek számát a városokban. „A mai értelemben vett tömegközlekedés teljesen eltűnik majd.” – írja a Forbes szakértőkre hivatkozva.
Más lesz a város
Az automata autózás tömegessé válásával a parkolóhelyek jelentős részére nem lesz szükség, hiszen az autó elküldhető lesz az olcsóbb külvárosi parkolóhelyekre. Szakértői becslések szerint a városokban akár a térfelületek harmada is felszabadulhat, ami a belső városmagban az ingatlanárak csökkenését eredményezheti, ezzel párhuzamosan pedig ismét felértékelődhetnek a kertvárosi övezetek.