A rally egy olyan motorsport, ami privát vagy közutakon folyik. Más versenyektől az különbözteti meg, hogy nem egy körpályán vezeti végig az autókat, hanem ponttól pontig tart. A sofőr és a másodpilóta célja, hogy a lehető leggyorsabban vagy az előírt időt tartva érjenek egyiktől a másikig.
Több mint száz év versenyzés
Habár magát a szót 1911-ig nem használták, a rallyk történelme egészen az 1894-es Párizs-Rouen versenyig nyúlik vissza, ahol lónélküli kocsik mérkőztek meg várostól városig.
Természetesen ez még nehezen hasonlítható a mai nagy teljesítményű, izgalmas sporthoz. Az akkori résztvevők járgányai gyakran igen szokatlan módszerekkel működtek a korabeli automobilokkal szemben.
1911-ben az első Monte Carlo Rally megalapozta a későbbi versenyeket, azonban az első világháború sajnos ideiglenes szünetet kényszerített a rallyk terén.
Egészen az 1950-es évekig nem indult be igazán. Ekkor következett azonban a hosszútávú rallyk aranykora, számos nevezetes versennyel.
Modern idők
A modernkori rallyzást lényegében a különleges szakaszok bevezetése hozta el. A mai versenyek egy-egy része nehéz terepen folyik, ezzel téve izgalmasabbá a sportot.
A kezdeti nehezítő tényezők óta azonban valamennyit változott a helyzet. A növekvő részvételi költségek, valamint a vitatható biztonságosság szép lassan rövidebb futamokat eredményezett. Emellett eltörölték az éjszakai versenyzést is, ugyanis rendkívül veszélyes volt több szempontból is.
Ennek ellenére a hosszabb rallyk nem tűntek el, az 1000 mérföldes Baja 1000, valamint interkontinentális versenyek, mint a London-Szidni Maraton, igen népszerűnek bizonyultak.
1979-ben került megrendezésre az első Dakar Rally is, melyet 2008 óta rendszeresen Dél-Amerikában tartanak meg.
Maguk az autók
A rally autók sokat változtak az évek alatt. A gyárak már a kezdetek óta benevezték autómobiljaikat ezekre a versenyekre. A korábban említett Párizs-Rouen futam például főként az ő modelljeiket mérkőztette meg.
A második világháború előtt a rallyk általános vagy minimálisan megváltoztatott járművek számára voltak megrendelve. Ez a cégeknek is kedvezett, hiszen egyenlő esélyekkel indulhattak.
A háború után az apró változtatások elterjedtek, de ezek csak minimális teljesítménybeli előnyökhöz vezettek. Mivel ez igen csekély különbségeket jelentett, akkoriban többen a családi autóval neveztek, ezzel gyakran több száz résztvevőt eredményezve.
Ahogy nőtt az érdeklődés, úgy kezdték el a gyárak bevezetni a kifejezetten rallyzáshoz tervezett típusokat. Az 1962-es Mini Cooper indította el a fejlődést a mai modellekig.
Kortól függetlenül a rally autók igen gyönyörű járművek. Nagy a különbség egy 1968-as Alfa Romeo és egy modern variáns között, de tagadhatatlan a korai modellek sármja.
A Modellfutár webáruházban a rally autók akármelyikének megtalálhatod a részletes replikáját. Ezek a fém, műanyag vagy műgyanta modellek igen részletgazdagok, hűen visszaadják a csodálatos autóknak minden apró alkatrészét.