A SeaOrbiter már majdnem valóság, az ötcsillagos úszó óceánkutató-központ már nyáron vízre szállhat. Az úszó kutatóközpontot Jacques Rougerie francia építész tervezte és majdnem 12 évig koncepció formájában létezett. A tervező építész mellett még Jacques Piccard óceánkutató és Jean-Loup Chretien űrhajós vezetik a projektet, melynek összköltségét mintegy 52,7 millió dollára (kb. 12 mrd Ft) becsülik. A SeaOrbiter 1:15 méretarányos modelljét a Dél-Koreában rendezett világkiállításon mutatták be. Az úszó laboratórium különlegessége, hogy nem sok közös vonást mutat egy klasszikus hajó vagy tengeralattjáró formával, mivel függőlegesen áll a vízben. Az 51 méter magas 10 szintes laboratórium több mint fele a víz alatt helyezkedik el. A SeaOrbiter-t úgy tervezték, hogy az az óceán áramlataival szabadon sodródjon, azonban két hajócsavar segítségével önálló helyváltoztatásra is képes. A meghajtás teljes fenntarthatóságára törekedtek, nap, szél és a hullámok által termelt energia tölti az akkumulátorokat, illetve alternatív meghajtásként azért egy bioüzemanyag tartályt is kap. A hajótest alumínium és magnézium ötvözetből készült, a kutatóállomás alsó szintjeiről pedig vízalatti robotok indíthatóak a tengerfenék felfedezésére.
A SeaOrbiter felépítése
A víz feletti rész felépítése:
– nyolc antenna, egy emelő kar és egy 360 fokos körpanorámás kitekintő
– lift, motor terem, búvárközpont és dekompressziós kamrák
– két szinten: irányítóközpont, raktár, búvár robot
Víz alatt rész felépítése:
– Kapitány szobája, multimédia szoba
– Megfigyelő terem és laboratórium, ahova a begyűjtött mintákat is szállítják, 8 fős legénység számára alvóhely
– Megfigyelő terem, étkező és konyha panorámás vízalatti ablakokkal. Nappali, ahol a legénység összegyűlhet, itt történnek az eligazítások is.
– Átmeneti kamra a normál és nagynyomású rész között. Tengeralattjáró hangár, közvetlen kijárattal a tenger felé. Megfigyelő állomás 8 fő számára.
– Szállás és munkaállomás nyolc kutató számára. Ballaszt, vízkészlet, üzemanyag, vízalatti reflektorok és egy masszív 450 tonnás tőkesúly, ami egyensúlyban tartja az egész tornyot. A tőkesúly részlegesen visszahúzható, ha a Szuezi- vagy Panama-csatornákon kell majd áthaladnia, illetve szükség esetén teljesen le is választható.
A SeaOrbitermely jövő nyáron indulhat első felfedező útjára 16 fős legénységgel a fedélzetén.