Segítség! Gázolaj van a motorolajban, mi a teendő?

A motorolaj összetétele természetes módon változik, ahogy múlik az idő. Kerülhet bele oda nem illő anyag, például szennyeződés. Rendkívül minimális, két százaléknál kisebb arányban még gázolaj is bele tud keveredni. Ha ez megtörténik, akkor nincs miért aggodalmaskodni, mert ez normálisnak nevezhető.

Főként indításnál, valamint hidegen járó motor esetében történik meg mindez. Ugyanakkor az már nem nevezhető egészségesnek, ha ennél komolyabb mennyiségben kerül a motorolajba gázolaj. Ilyenkor ugyanis nem lesz a keverék viszkozitása jó, és kialakulhat az, amitől a legtöbb autótulajdonos retteg: egy költséges motorhiba.

A következőkben végigvesszük, mi miatt kerülhet gázolaj a motorolajba. Kitérünk az elhasználódott tömítésekre, a PD-elem tömítetlenségére és sok más hibaforrásra is.

Így kerülhet túl sok gázolaj a motorolajba

Abban az esetben, ha az égéstérben található üzemanyag-keverék nem az elvárások szerint ég el vagy gyullad be, akkor az üzemanyag-keverék le tud folyni az olajteknőbe. Ugyancsak ez a jelenség játszódhat le akkor, ha elhasználódnak a tömítések és/vagy a dugattyúgyűrűk, amelyek a forgattyúsház, valamint az égéstér között találhatók.

Egy másik eshetőség, ahogyan gázolaj kerülhet a motorolajba, ha a DPF szűrő nem úgy regenerál, ahogyan kellene. Ilyenkor a maradék gázolaj a motorolajba folyhat vissza.

A PDTDI autók esete

Amennyiben egy PDTDI autóban kerül a motorolajba gázolaj, akkor az lehet, hogy visszavezethető a DPF szűrő hibájára. Ilyenkor a regenerálás nem megfelelő, a többlet gázolaj pedig az olajban landolhat.

Megeshet, hogy PD-elem tömítetlenséggel állunk szemben. Szerencsés esetben az O-gyűrű cseréje orvosolja a problémát. Sajnos azonban előfordulhat, hogy a PD-elemet fel kell újítani. PDTDI autók esetében gyakori, hogy a jelenséget a tandempumpa hibája okozza.

Ezzel kell számolni, ha túlságosan felhígul a motorolaj egy dízelüzemű kocsiban

A motorolajnak az a funkciója, hogy kellő kenést biztosítson a motor belsejében megtalálható alkatrészek számára. Ha a motorolaj elszivárog vagy felhígul, akkor a különböző fém alkatrészek közvetlenül érintkezhetnek egymással. Ez a komponensek gyors kopásához vezet. Akár nagyon gyorsan is kialakulhat motorhiba nem megfelelő kenés esetében, de ez lejátszódhat több hónap leforgása alatt is.

Ha csökken a kenés, annak egyértelmű következménye előbb-utóbb a motorhiba. Hideg időjárás esetén viaszképződés miatt olajnyomás-csökkenés léphet fel. Ha a gázolaj miatt a motorolaj besűrűsödik, akkor pedig lerakódások alakulhatnak ki.

Ezt érdemes tenni, hogy ne legyen baj

A legjobb módszer a megelőzés. Célszerű legalább kéthetente ellenőrizni a motorolaj szintjét. Bármi rendellenességre derül fény, azonnal cselekedni kell, nem szabad a dolgot halogatni.

A motor hangja sokszor árulkodó lehet. Ha nem olyan, amilyen szokott lenni, akkor utána kell járni, hogy mi lehet ennek az oka. Jó figyelni azt is, hogy mennyit fogyaszt a kocsi, és nem csak legyinteni egyet, ha a szokásosnál többet.


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!


Ha érdekesnek találod a cikket,
oszd meg ismerőseiddel is!