Négyszázharminckétezer dollárért kelt el egy számítógépes algoritmus által készített kép a Chirstie’s aukciósház New York-i árverésén. Ez volt az első mesterséges intelligencia által készített műalkotás, amelyet aukciósház árverésre vitt. A kép árát hétezer-tízezer euróra becsülték az aukciósház szakértői. Öt licitáló egy perc alatt a magasba röpítette az árat, és végül egy telefonos ajánlattevő nyerte a licitet – közölte a Christie’s.
#AuctionUpdate The first AI artwork to be sold in a major auction achieves $432,500 after a bidding battle on the phones and via ChristiesLive https://t.co/XiDVxVGa1n pic.twitter.com/7dxirT55i8
— Christie’s (@ChristiesInc) 2018. október 25.
A képzeletbeli Edmond de Belamyról készült portré egy férfit ábrázol sötét csuhában fehér gallérral, aki egy francia papra emlékeztet a 17. vagy 18. századból. A mű létrehozása a párizsi Obvius kollektíva munkája, Hugo Caselles-Dupre számítógépmérnök gyerekkori barátaival, Gauthier Vernier-vel és Pierre Fautrellel közösen írta meg az algoritmust és hozta létre a kollektívát.
A Generative Adversarial Network (GAN) nevű algoritmus már létező festmények adatbázisát „bekebelezve” hoz létre új képeket. Az Edmond de Belamyt ábrázoló képnek és a Belamy-sorozat többi alkotásainak elkészítéséhez például 15 ezer portrét tanulmányozott.
Pierre Fautrel szerint az algoritmus még nem tökéletes, a vászonra nyomtatott és bekeretezett portrék elmosódottak, ám – mint fogalmazott – a technológia nagyon új, és az igazán jó eredmények eléréséhez olyan jelentős fejlesztésekre van szükség, amelyek egyelőre még nem elérhetőek a számukra.
A francia trió egy képét korábban már megvásárolta egy párizsi gyűjtő, Nicolas Laugero-Lasserre, aki 10 ezer euró fizetett az alkotásért. „Ami igazán megdöbbentő volt az az, hogy fogalmuk sincsen a művészetről. Az elején azt hittem, őrültek. De, hogy végül is őrültek-e, vagy zsenik? Majd meglátjuk” – mondta Laugero-Lasserre.
Néhány művész ugyanakkor kétli, hogy a gépek valóban képesek lennének igazi műalkotások létrehozására. „Egy festmény mögött mindig érzelem van, legyen az düh, sóvárgás, vágyakozás. A mesterséges intelligenciában pedig benne van a mesterséges, és ezzel meg is válaszoltuk a kérdést” – hangoztatta Robert Prestigiacomo festő.