A világ legrégebbi tengeri csillagórájaként ismerte el a Guinness Világrekordok azt az asztrolábiumot, amelyet egy 1503-ban az ománi partoknál elsüllyedt portugál hajó roncsában találtak 2014-ben.
Egy 1498-ban öntött hajóharangot, amelyre ugyancsak a Vasco da Gama portugál felfedező flottájához tartozó Esmeralda hajó maradványai közt bukkantak, a maga nemében szintén a világ legrégebbi tárgyaként ismert el a világrekordok könyve.
A csillagórát, más néven asztrolábiumot, mint bolygók pályájának és pillanatnyi helyének meghatározására szolgáló eszközt már az ókorban is ismerték, de csak a késő középkorban használták a hajózásban, például az Indiába tartó portugál felfedezők a 15. század végén, a 16. század elején.
A 17,5 centiméter átmérőjű, két milliméternél vékonyabb bronzkorongot 2014-ben hozta fel az Omán partjainál elsüllyedt hajó fedélzetéről David Mearns Nagy-Britanniában élő amerikai roncsvadász. A nagy-britanniai Warwicki Egyetem kutatói az International Journal of Nautical Archaeology-ban publikálták az asztrolábiumon végzett kutatásuk eredményét.
Az egyetemen végzett kutatás megerősítette, hogy egy olyan eszközről van szó, amellyel a középkori hajósok a Nap magasságát délben megmérve a saját helyüket és a továbbhajózás irányát határozták meg. Az első ránézésre semmitmondó, kopottas fémlemez peremén 3D-s lézertechnikával kimutatták az 5 fokonként elhelyezkedő rovátkákat, amelyek bizonyítják, hogy navigációs eszközről van szó.
A Warwicki Egyetem kutatói szerint a csillagóra 1496 és 1501 között készülhetett, vagyis körülbelül három évtizeddel korábbi az eddig ismert legrégebbi tengeri asztrolábiumnál. A korongon jól látható Portugália és I. Mánuel portugál király címere.
A roncs az Esmeralda nevű hajóé, amely részt vett Vasco da Gama második indiai expedícióján (1502-1503), és amelynek kapitánya a híres felfedező nagybátyja volt. A hajó viharban süllyedt el 1503-ban, a roncsról 2013 óta csaknem 3000 tárgyat hoztak fel búvárok.
Vasco da Gama az első európaiként jutott el tengeri úton Indiába, megnyitva az utat a gyarmatosítás, az Európa és Ázsia közti kereskedelem korszaka előtt. A portugálok élen jártak a tengeri asztrolábiumok fejlesztésében, legkorábbi bizonyíték a használatukra 1480-ból származik. A hajózásban használt csillagórák rendkívül ritkák, mindössze 104 ismert példány van.
University of Warwick, EurekAlert,MTI